יום ראשון, 2 בפברואר 2014

אולף קונמן, פיינברג פרוג'קטס

אני אוהבת להיות  מופתעת בתערוכות - שמחה תמיד לגלות אמנים שעוברים שינויים משמעותיים בעבודה שלהם.  בעיני אין דרך אחרת - החיים מזמנים חוויות שונות, האמנות צריכה לשקף את השינויים. אין יומיים דומים בסטודיו. לא אחת אני מגיעה לתערוכות של אמני גלריה ומגלה שבשנתיים שבין התערוכות האמנים ממשיכים לנוע בתוך המשבצת הנוחה, הנעימה, המוכרת.

התערוכה של קונמן זימנה לי הפתעה גדולה. ציפיתי לציור פיגורטיבי, קלאסי, שבע. בכל זאת משהו משך אותי לשביל המפעל 3 - כנראה אלה תערוכות עבר שהוצגו במקום, בעיקר תערוכות ציור. את פני קיבלו ציורים מופשטים במידות משתנות - קטנים ובינוניים (ממדי הגלריה לא מאפשרים הצגת ציורים גדולים מאוד). שכבות צבע רבות - חלקן אטומות, אחרות שקופות - מכסות את בדי הציור. הציור אמנם רב שכבתי, אך לא גס. גם כשהצבע אטום, נראה שהוא די דק. משיכות המכחול אנכיות ואופקיות לסירוגין, נעות כמו גלים על הבד מצד לצד.  אני חיבת להודות שאילולא היתי יודעת שהטכניקה היא שמן על בד, היתי חושבת שמדובר בגואש: משהו במשיכות משלב שקיפות ואטימות שלא הכרתי בצבעי שמן. 

הפתעה נוספת גיליתי במיסגור העבודות. כל ציור נתון בתוך מסגרת קרטון חום, כמו קופסא שנפתחה ונתלתה על הקיר. בטקסט המלווה אני קוראת שהאמן מכין את מסגרות הקרטון המתכלות האלה כדי להפוך את הציורים נגישים יותר. אנחנו רגילים לראות ציורי שמן על בד במסגרות עץ כבדות ויקרות. אנחנו חושבים שאין אפשרות אחרת. קונמן, אמן שכנראה לא מקבל שום דבר כמובן מאליו, מייצר תיבות קרטון שמאחסנות את הציורים. סיקרן אותי האם התיבות נסגרות במכסה תואם כשהתערוכה יורדת. פיתה אותי לחשוב שכן - שלכל ציור מחכה מכסה תואם, והציור הוא מעין הפתעה בתוך קופסא. בהקשר זה אני נזכרת במשפט של עדו בראל שציור הוא למעשה מכסה לקיר.   תהיתי האם יש תואם בין נושא הציור - מופשט - לעובדה שהאמן בדק את נושא המיסגור. האם ניסה למסגר באופן כזה גם ציורים פיגורטיביים? האם הנושא החדש הוביל אותו לפיתרון זה?

אולף קונמן, ציור במסגרת קרטון, פיינברג פרוג'קטס

מיסגור הקרטון הזכיר לי עבודות אחרונות שלי, בהן אני מניחה ציור, צילום או עבודת קולאז' בקופסאות חומות דומות. בניגוד לקונמן, הקופסאות שלי הן מן המוכן.  ושוב אני חושבת איך זה ששני אמנים, שעובדים במקומות שונים וללא קשר אחד לשני, מגיעים בזמן סמוך לאותם פתרונות או נושאים. 

עבודות אחרונת שלי בסטודיו - רישומים וקולאז'ים בקופסאות קרטון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה