יום שישי, 4 באוקטובר 2013

המבט של Philip Gatward על בני שבטי נהר ה Omo באתיופיה

האמן האנגלי גטוורד (Philip Gatward)  הציג בשנת 2010 את התערוכה Ethnographs בלונדון. גטוורד צילם דיוקנאות של קבוצות אתניות שחיות בעמק נהר האומו ( Omo), נהר באורך של כ-700 ק"מ, בדרום אתיופיה.  תושבי העמק  חיים בשבטים תוך שמירה על מסורת עתיקה הכוללת טקסי חניכה ופולחנים שונים.

הדמויות של גטוורד עוטות לבוש מן הטבע - צבעי חימר מקשטים את פניהם ואת גופם, פרחים ססגוניים מוצמדים לגופם בדרכים מקוריות. הם  מלאי כבוד עצמי וגאווה בתרבותם.  הצלם מתיחס בכבוד ובחמלה למצולם העומד מולו.  זה ניכר במבט של המצולם וכתוצאה מכך בחוויה שלי כצופה מול הדמויות.

אני חושבת על צילום האחר ועל דוגמאות צילום שהכרתי, בהן המבט של הצלם פוגע במצולם. כל פגיעה במצולם היא גם פגיעה בי כצופה - לא נוח לי לעמוד מול צילום בו אני מרגישה עליונות והצצה. ברגעים כאלה המצלמה הופכת לכלי נשק שפוגע בשניים - במצולם ובצופה. אני תוהה כיצד גטוורד מצליח לשמור על כבוד המצולם.  בריאיון איתו אני קוראת על הגישה שלו לצילום. לפני שהחל את הצילומים גטוורד  גר עם השבט במשך שישה חודשים ויצר איתם קשרי חברות שכללו שיחות עם או בלי מתורגמן ליד המדורה תוך לגימת משקה טג' (משקה דבש-אלכוהולי אתיופי). כשהגיע רגע הצילום, גטוורד מספר על תחושת נינוחות של הבנים המצולמים - הם צחקו ונהנו מהצילום.  רגע ה"קליק" מסכם חוויה ארוכה של התקרבות בין הצלם למצולמים. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה