יום שלישי, 24 בדצמבר 2019

על "לרקוד עם הסוד", ציור של אן בן אור, 2019

אן בן-אור,  לרקוד עם הסוד, שמן על בד, 50 על 40 סמ. 2019



אן בן אור היא ציירת שאני עוקבת אחריה מספר רב של שנים. בחרתי לכתוב על ציור שפגשתי הבוקר בפיד שלי בפייסבוק.\
התחלתי לכתוב לפני שידעתי את שמו של הציור. משך אותי הזוג שבקדמת הבד. בחורה עם חצאית אדומה וחולצה לבנה רוקדת עם דמות אחרת, ספק גבר ספק אישה. מייד קפצה לעיני הניגודיות בין הדמויות. זו שעם גבה לצופה היא דווקא המאופייינת יותר.  ניתן להבחין בתווי פנים. ניתן לזהות שהיא אישה. רגליה יחפות. הדמות השניה מסתורית יותר, זאת על אף שהיא מוצגת באופן חזיתי. ראשה מטושטש, לגופה בגד שלא מסגיר מבנה גוף נשי או גברי. צבע הבגד שלה, בניגוד לשמלה האדומה-זוהרת של האישה, אפרפר. בצד ימין של הבד - משיכות מכחול גסות ודקות. אלה משיכות מכחול אופקיות שמסודרות זו מעל זו. כתם דומה נוסף, אם כי כהה יותר נמצא בצד שמאל של הקומפוזציה. במישור האחורי של הציור - נוף של טבע עם עצים.

במסגרת לימודי כתיבה והלחנה עם ערן צור, דיברנו בשיעור האחרון על ניגודיות בשיר. על שירים שמאופיינים בכך שיש בהם חלקים במקצבים שונים או כל הבדל ניגודי אחר. הרהרתי בנושא - ניגודיות באמנות. צבעים מנוגדים הם הרי צבעים משלימים. החצאית האדומה מנוגדת לירוק של העצים. התכלת שבצד ימין מעט מעל מרכז הבד מנוגד לכתומים בצד ימין, בין העצים - ספק שביל ביער.

ההבדל בין הדמויות ובאופן הציור שלהן יוצר דמות תלת ממדית (האישה) ודמות שטוחה (המסתורית). ואז בן-אור גילתה לי את שם הציור - לרקוד עם הסוד. הדמות המסתורית היא האלטר אגו של האישה. האני האחר שלה. האני שיש בו סוד גדול והדמות בוחרת לרקוד עם הסוד. לקבל אותו, להרגיש שווה לו (שתי הדמויות באותו גובה, רוקדות ביחד). תנועת הריקוד מועצמת הן בזכות הרגליים היחפות שרואים את עקב אחת מהן מוגבה מעט, והן בזכות הסטיה שלהן מעט ימינה.


הציור מעביר מסר פסיכולוגי. תרקוד עם הסוד שלך, תקבל אותו, אל תרגיש מאויים ממנו. ההפך - תחווה אותו ותהנה ממנו לריקוד משותף.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה