יום שבת, 13 באוקטובר 2018

להלי פרילינג, גי'ם, גלריה או-ארט, אוצרת לאה אביר


להלי פרילינג ולאה אביר




הבוקר הצטרפתי לשיח גלריה בתערוכה ג'ים של להלי פרילינג. זוהי תערוכה אנינה, הכוללת אוביקטים ספורים בחלל העוטף אותם באופן נעים ומעצים.

אתחיל דווקא במשפט שאמרה האמנית לקראת סוף השיח - "היתי ציירת". משפט ששגור גם בפי, בשנה האחרונה, מאז שסגרתי את הסטודיו לציור והתחלתי לעשות מוסיקה. האם אפשר להפסיק להיות ציירת? אני תוהה לא אחת. פרילינג ואני משוחחות קצרות אחרי השיח ומבינות בעצם שלהיות צייר - זה לא דבר שבאמת אפשר להפרד ממנו. האם אפשר לומר "היתי אמן"? "היתי משורר"? 

הגילוי, עבורי, שפרילינג עסקה בציור שפך אור חדש על כל התערוכה. זוהי תערוכת פיסול/מיצב של ציירת. הפסלים - הם משטחי אלומיניום מחוררים. מאחוריהם ספוטים חזקים - האור מבצבץ דרך החורים. הדימויים על המשטחים - ורדים או גולגולת. הורדים עם האורות הבוהקים מאחור דומים לאגרות "שנה טובה" שנשלחו בעבר - פרחים ועליהם אבקת זהב/כסף. האור של פרילינג הופך לחומר של ממש - לאבקת הנצנצים שנשפכה על האיגרות. על אף היותם פסלים שטוחים, המתבונן נע סביבם ולא נשאר תקוע מולם. התנועה, ציינה פרילינג, היתה חשובה לה בתערוכה. המתבונן מחפש את מקור האור - ומגלה אותו, כאמור - מאחור כל אחד ממשטחי האלומיניום.

על אחד הקירות הודבקו מראות. אלה מראות שנדמה כי נלקחו מחדר פעילות אירובית או מחול. גם כאן - אוביקט דו ממדי (מראה) יוצר תחושת תנועה. ראשית  - הזכרון מתנועה מול מראה בחדר כושר, שנית- התנועה של המבקרים שמוכפלת בחלל. בדומה למשטחי האלומיניום הדו ממדיים, כך גם המראות משטחות את העומד מולן.

האמנית קוראת לפסלים "גיפים" (קבצי גיף gif) - האור נותן להם תנועה. על אחד הקירות - מופיע על גבי טאבלט גיף שיצרה האמנית. שיניים וורדים. האמנית מגלה את הגיפים לאחרונה ומתיחסת אל העיצוב שלהם כאל ספר סקיצות דיגיטלי. 

לצד הטבלט רישום של הצמד סיד וישס וננסי ספאנגן (Sid Vicious, Nancy Spungen) -  סיד, הבסיסט של ה Sex Pistols וממיסדי הפאנק נחשד ברצח חברתו ננסי ספאנגן בבית מלון בשנת 1979. על מסגרת הרישום תלויה שרשרת.  הרישום, מציינת האמנית, חותם את התערוכה. הוא אקורד הסיום, ואולי גם הזכרון מהימים בהם היתה האמנית רשמת וציירת.

צמד פונפונים שיצרה האמנית מתופסות שיער בלונדיניות לקוח אף הוא מעולם התנועה- זהו אביזר המלווה נערות מעודדת במשחקי ספורט.

התערוכה עוסקת בנושאי ציור קלאסיים המוכרים לנו מציורי טבע דומם בסגנון הואניטס. הגולגולת, הפרחים - הופיעו לרוב ציורים אלה, שעוסקים בהבל הבלים, בעובדה שהכל חולף, דבר אינו נצחי. אך בעוד בציורי הואניטס הרבו לצייר גם נרות, לעתים כבויים, הרי שהאור בתערוכה של פרילינג נובע ממקור אור יציב יותר. מאיר את הצד האחורי של האוביקט. 

שם התערוכה דו משמעי - מחד Gym - ספורט ומנגד Jim - דמות האב בסדרה 90210, סדרה עליה גדלה האמנית. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה